Görünüşe nazaran İngiltere’de elektrikli araç (EV) satışları azalıyor ve halk bu teknolojiye alışmakta zorluk çekmeye devam ediyor. Kamuya açık şarj istasyonlarının yetersizliği şoförler ortasında “menzil kaygısına” sebep olurken, araçların yüksek fiyatları da bir başka caydırıcı etken oluyor.
Ancak yeni bir araştırma, bütün bu dehşetlere karşın EV’lerin akaryakıtlı ve dizel motorlu klasik arabalardan ve minibüslerden daha muteber olduğunu tez ediyor. Birmingham Üniversitesi ve Londra İktisat Fakültesi (LSE) araştırmacıları, İngiltere yollarındaki yaklaşık 300 milyon aracın “sağlığını” tahlil etti.
Yapılan tahliller, bataryalı elektrikli araçların (BEV) daha düşük arıza muhtemelliğine sahip olmasının yanı sıra, klâsik araba ve minibüslerle kıyaslanabilir bir kullanım ömrüne sahip olduğunu gösterdi. Grup, bunun “sürdürülebilir ulaşıma gerçek gidişte dönüm noktası” olduğunu söylüyor.
LSE’den ortak muharrir Dr. Viet Nguyen-Tien, “bulgularımız, elektrikli araçların kullanım ömrü ve çevresel tesiri konusunda kritik bilgiler sağlıyor. Artık yalnızca bir niş seçenek olmaktan çıkan BEV’ler, klasik araçlara nazaran sürdürülebilir ve uygulanabilir bir alternatiftir. Net sıfır karbonlu bir geleceğe hakikat atılmış kıymetli bir adımdır” diyor.
Araştırma grubu, İngiltere’deki araçların 2005-2022 yılları ortasındaki tahlillerini yapmak için İngiltere Ulaştırma Bakanlığı’na ilişkin yaklaşık 300 milyon test kaydını kullandı ve her aracın güvenilirliğini ve ömrünü kestirim etti. Yapılan tahliller, BEV’lerin güvenilirlikte en süratli gelişmeyi gösterdiğini, üretimin her bir yılında arızalanma mümkünlüğünün yüzde 12 daha düşük olduğunu ortaya koydu. Karşılaştırma için belirtmek gerekirse, bu sayılar akaryakıtlı araçlarda yalnızca yüzde 6,7, dizel araçlarda ise yalnızca yüzde 1,9’du.
Ayrıca sonuçlar, BEV’lerin artık ortalama 18,4 yıllık bir ömre sahip olduğunu ve 200 bin kilometreye kadar seyahat edebildiğini ortaya koydu. Akaryakıtlı arabaların ortalama ömrü 18,7 yıl ile biraz daha uzun, lakin 185 bin kilometre ile daha düşük bir seyahat ömrüne sahipler. Dizel arabalar ise 255 bin kilometre ile daha uzun bir seyahat ömrüne sahipken, 16,3 yıl ile daha kısa kullanım ömrü sunabiliyor.
Ekibin sonuçlarına nazaran en yeterli performansa sahip BEV’ler ortasında Tesla başı çekerken, benzinlide Audi, dizelde ise Skoda birinci sırada yer alıyor.