TikTok’un yalnızca birkaç gün içerisinde ABD’de yasaklanması giderek daha mümkün gözükürken, ülkedeki TikTok kullanıcıları, daha evvel pek bilinmeyen kimi uygulamalara geçerek bunların Apple ve Google uygulama mağazalarında üst sıralara çıkmasını sağlıyor. Yaklaşan mümkün TikTok yasağından şu ana kadar en fazla fayda sağlayan uygulama, “Küçük Kırmızı Kitap” manasına gelen Xiaohongshu (veya İngilizce ismiyle RedNote) isimli Çinli bir toplumsal medya uygulaması üzere görünüyor.
TikTok’a benzeri bir biçimde kısa biçimli görüntüler içeren uygulama şu anda ABD’de Apple’ın App Store’unda bir numaralı uygulama ve Google’ın Play Store’unda 34. sırada yer alıyor. Birçok TikTok içerik üreticisinin RedNote tecrübeleri hakkında paylaşım yapmalarının akabinde uygulamanın popülerliği kıymetli ölçüde artmış üzere gözüküyor. Bu kullanıcı artışıyla bir arada RedNote, bir dizi içerik oluşturucu “TikTok mültecilerini” hizmete davet ettiklerine dair görüntüler da paylaştı.
Uygulama, ilgi alanlarınıza nazaran kısa biçimli görüntülerin akışları ortasında dikey olarak kaydırma yeteneğiyle TikTok’a çok benzeyen bir dizayna sahip. Şu anda arayüzü çoğunlukla Çince olan uygulama, kullanıcılar için biraz baş karıştırıcı gözükebilir fakat TikTok’ta bu uygulamanın lisanının İngilizceye nasıl değiştirileceğini anlatan birtakım yardımcı görüntüler da bulunuyor.
10 yıllık geçmiş, 300 milyon kullanıcı
RedNote son günlerde süratle popülerlik kazanmış olsa da, aslında Çin’de yıllardır tanınan bir toplumsal medya platformuydu. CNBC’nin bildirdiği üzere on yıldan uzun bir müddettir hizmet veren uygulama yaklaşık 300 milyon kullanıcıya sahip ve ByteDance’in Douyin’ine (TikTok’un Çin’deki sürümü) ve e-ticaret devi Alibaba’ya rakip olarak görüldüğü belirtiliyor.
Ancak, kestirim edebileceğiniz üzere, toplumsal medya platformlarının yasaklanmasından endişelenen TikTok kullanıcılarının tamamı RedNote’a geçiş yapmıyor. Bir başka ByteDance uygulaması olan Lemon8 de hem Apple hem de Google mağazalarında yükselişe geçti ve sırasıyla ikinci ve birinci sırada yer alıyor. Fakat TikTok yasağı Yüksek Mahkeme tarafından devreye alınırsa, geçmişte TikTok tarafından da desteklenen Lemon8’in de çok geçmeden TikTok ile tıpkı yazgısı paylaşması beklenebilir.
Flip ve ReelShort da yükselişti
Flip olarak isimlendirilen ve kendini “sosyalliğin alışverişle buluştuğu yer” olarak tanımlayan bir öbür görüntü uygulaması da her iki uygulama mağazasında yükselişe geçen isimler ortasında yer alıyor. Los Angeles merkezli Humans, Inc.’in sunduğu bu uygulama da kısa görüntüler ve uygulama içi bir mağaza içeriyor. Uygulama, şu anda Google mağazasında 14. sırada ve Apple mağazasında ise dördüncü sırada yer alıyor.
İlginç bir halde ReelShort ismine sahip olan bir başka uygulama, ismine karşın Instagram’ın Reels özelliği yahut YouTube’un Shorts görüntüleriyle (her iki özelliğin de TikTok klonu olduğu söylenebilir) bir ilgisi yok üzere gözüküyor. Bir akış platformuna dönüşmek ister üzere gözüken uygulama, “Kocasını Kara Listeye Aldı” ve “Alfa’ya Aşık” üzere tuhaf başlıklara sahip daha uzun “filmlerin” küçük kliplerini içeriyor. ReelShort, App Store’da yedinci, Google Play’de ise ikinci sırada yer alıyor.
Elbette bu uygulamaların tamamının tanınan kalmayacağı kesin. Lakin, nispeten bilinmeyen birçok uygulamanın uygulama mağazalarında bu kadar süratli bir formda tepeye çıkması, TikTok kullanıcılarının ve yaratıcılarının ne kadar tesirli olabileceğini ve sadece TikTok’u yasaklamanın “Çin’in ABD üzerindeki etkisini” ortadan kaldırmayacağını açık bir halde gösteriyor.